In een klantcase laat je zien waar je goed in bent, wat het resultaat van je werk is geweest en wat de klant ervan vond. Om je op weg te helpen met het schrijven van een overtuigende klantcase, heb ik 10 handige vragen voor je op een rij gezet.
Voordat je begint met schrijven, moet je jezelf echt afvragen voor wie het schrijft. Is dat voor een specifieke persoon binnen je doelgroep? En is dat een CEO? Of is dat een medewerker?
Voor wie je schrijft bepaalt namelijk de inhoud, schrijfstijl en tussenkopjes. In een klantcase wil je namelijk de pains en gains van je doelgroep aanhalen. En dus moet je case aansluiten bij die van de lezer (je doelgroep, dus).
Nu je weet voor je wie je het schrijft, is de volgende stap het bepalen van de stip op de horizon van de klant waar je de klantcase voor schrijft. Want waar wilde hij of zij heen?
Wilden zij een oplossing voor een probleem? Wilden ze heel concreet op een bepaalde datum iets bereikt hebben? Of zochten ze gewoon de juiste partij?
Het doel is belangrijk omdat de lezers van de klantcases zich kunnen verplaatsen in het probleem. ‘Oh, dat probleem hebben wij ook, dus ze kunnen ons daar ook bij helpen’.
En dat is natuurlijk wat je wilt bereiken.
Het antwoord op deze vraag is vaak het grootste deel van de klantcase. En dat is natuurlijk logisch, want je vertelt graag wat je hebt gedaan.
Maar het is absoluut niet het belangrijkste onderdeel. Daar gaan veel mensen de fout in. Ze vertellen alinea’s lang over wat ze precies hebben gedaan, maar daar is een klantcase niet voor bedoeld.
Keep it simple als het gaat om wat je gedaan hebt.
Focus vooral op de zaken daaromheen. Die zorgen voor herkenbaarheid, overtuigen de lezer en gaan de doorslag geven.
De pains en gains noemde ik al eerder dit artikel. De pains van je klant zijn zaken waar je klant tegenaan loopt. Vaak zijn dit van die terugkerende dingen die een doorn in het oog zijn en tijd, geld en energie kosten.
Bijvoorbeeld een slechte vindbaarheid van een website.
De gains van je klant zijn de voordelen die het oplevert wanneer de pain wordt opgelost. Krijgt je klant bijvoorbeeld meer tijd omdat het hem minder tijd kost? Of levert hem dit meer geld op?
Bijvoorbeeld meer omzet omdat de website beter vindbaar is geworden.
Onderaan de streep is het voor veel ondernemers vooral belangrijk wat het resultaat was. Bijvoorbeeld de omzet die je werk heeft opgeleverd, welke kosten het bespaard heeft, welke tijd het bespaard heeft, etc.
Noem dat ook in je klantcase! Ik zie het helaas vaak voorkomen dat partijen dit niet willen delen, omdat ze dit belangrijke cijfers vinden en niet willen dat concurrenten deze cijfers kennen.
Dat snap ik, maar er is geen makkelijkere manier om nieuwe klanten binnen te halen door supermooie groene scores, cijfers en getallen te laten zien.
Naar mijn mening is dat het allerbelangrijkste onderdeel van een klantcase. Een klantcase heet niet voor niets een KLANTcase.
De klant hoort centraal te staan. En daarom zetten wij de review van de klant zo hoog mogelijk in de klantcase. Je kan namelijk zelf nog zo goed vertellen wat je hebt gedaan, wat het resultaat was en wat de klant ervan vond.
Maar je kan veel beter de klant aan het woord laten en zelf laten vertellen wat hij of zij ervan vindt.
En mocht er budget zij, laat dan absoluut testimonial video’s maken. Dan ben je helemaal aan het winnen.
Op het gebied van inhoud hebben we nu het belangrijkste gehad. De basis van je klantcase staat nu. Het is alleen nog tijd voor de finishing touch.
En we beginnen met de verschillende doelgroepen.
Vaak hebben bedrijven meerdere doelgroepen waar ze zich op focussen. Denk aan ZZP’ers of bijvoorbeeld makelaars. Of aan CEO’s en bedrijven met 100+ man in dienst.
Wat je doelgroep ook is, zorg dat er voor elke doelgroep een klantcase is. Als je namelijk als CEO op een website zit en je ziet 5 klantcases staan voor ZZP’ers, dan is dat een afknapper.
‘Die werkt alleen maar voor kleine partijen.’
Maar andersom geldt dit ook. Als een ZZP’er ziet dat je alleen voor multinationals werkt, dan is zijn reactie ‘Die werkt alleen maar voor grote clubs’.
Als je beide doelgroepen wilt bereiken, dan is één enkele klantcase een gemiste kans. Maar vergeet ook niet dat je dit juist ook heel bewust kan doen. Wil je alleen maar grote partijen als klant? Schrijf dan geen klantcases van de kleinere klanten.
Als je hebt geluisterd naar mijn vragen, dan zitten er cijfers in je klantcase, heb je veel prijsgegeven en heb je veel uitgeschreven. Maar mag je dat allemaal wel delen / laten zien?
Dat zou je, voordat je gaat schrijven natuurlijk, eerst met de klant moeten delen. Want misschien wil hij of zij helemaal niet dat je een case schrijft.
Want hun concurrenten mogen het bijvoorbeeld niet zien of mensen mogen niet weten dat het bedrijf een bepaald soort problemen heeft waar ze jou voor inschakelen. Stem dat dus eerst af.
Stel dat de klant wel goedkeuring heeft gegeven voor de klantcase, dan is het belangrijk dat je ‘m niet zomaar live zet. Deel de klantcase altijd met de klant voordat je dat doet.
Er kunnen namelijk altijd feitjes in zitten die toch niet kloppen, cijfers die toch niet gedeeld mogen worden of andere randzaken die anders moeten.
Maar het kan ook een positieve aanpassing zijn. De klant wil misschien toch nog belangrijke informatie toevoegen. Daar word je case nog beter van.
We zijn aangekomen bij de laatste vraag: heb je genoeg visuele content? Verrijk je klantcase met zoveel mogelijk relevante content. Denk aan afbeeldingen, video’s, quotes, grafieken, linkjes naar je diensten en meer. Maar voeg de visuele content niet toe als opvulling. Voeg het alleen toe als het echt waarde toevoegt aan de case!
Een klantcase is een beschrijving van de ervaring van een klant met jouw product of dienst. Het is nuttig om ze te gebruiken omdat ze potentiële klanten kunnen overtuigen om ook voor jouw product of dienst te kiezen.
Je kunt klantcases gebruiken op je website, in je marketingmaterialen en in je salespitch om te laten zien hoe jouw product of dienst heeft geholpen om het probleem van je klant op te lossen.
Ja, het is belangrijk om toestemming te vragen voordat je de ervaringen van je klanten deelt in een klantcase. Dit geeft je niet alleen juridische bescherming, maar het laat ook zien dat je respect hebt voor de privacy van je klanten.
Een goede klantcase bevat een duidelijke beschrijving van het probleem van de klant, hoe jouw product of dienst heeft geholpen om dat probleem op te lossen en welke resultaten de klant heeft behaald. Het is belangrijk om specifiek en concreet te zijn en cijfers en feiten te gebruiken om de resultaten te onderbouwen.
Ja, klantcases zijn relevant voor alle soorten bedrijven, ongeacht de grootte of branche. Of je nu een B2B- of B2C-bedrijf bent, klantcases kunnen helpen om de waarde van jouw product of dienst te communiceren aan potentiële klanten.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.