Dat is natuurlijk lekker makkelijk gezegd met vaktermen… Dus we leggen het nu ook nog even uit.
Een 404 is een dood eind. Er staat dan niks op de URL en de pagina bestaat niet.
Dit kan komen doordat er nooit wat op de URL heeft gestaan of dat de content is verwijderd.
Als dit het geval is, dan stuurt de server van je website een signaal door naar de browser. Het is dan voor de browser en voor Google heel duidelijk dat er sprake is van een 404. Clean en effectief.
Een soft 404 is een term die Google gebruikt wanneer Google denkt dat een pagina een 404 geeft, maar het seintje niet doorkrijgt.
Het lijkt er dan op dat de URL wel oké is (dit komt omdat de server een http 200 OK doorgeeft), maar Google ziet / denkt toch dat de pagina niet in orde is.
Dit kan komen doordat er bepaalde content niet geladen wordt (tekst, afbeeldingen, scripts en andere elementen) of doordat een pagina helemaal of bijna helemaal leeg is.
Het grote verschil zit ‘m dus echt in het weten dat het een 404 is, en het dénken dat het een 404 is. Bij een 404 krijgt Google doorgegeven dat een pagina niet (meer) bestaat en bij een soft 404 gokt Google dat.
En als we iets weten van Google, is dat we de Googlebot niet moeten laten denken of gissen. Ik heb dus liever een 404 dan een soft 404, want dan weet de zoekmachine precies waar ze aan toe is.
Het oplossen van de 404 is natuurlijk de beste optie, maar je moet ook zorgen dat je een speciale 404 pagina hebt die getoond wordt als er een 404 fout is. Zorg dus dat deze bestaat en geoptimaliseerd is.
Verder kan je een 404 of een soft 404 op één van de volgende manieren oplossen:
Pro tip: Als je de 404 of soft 404 hebt opgelost, dan geef je dit door in Search Console!
Een geoptimaliseerde 404-pagina helpt bezoekers door hen te informeren dat de gezochte pagina niet bestaat en biedt alternatieven om verder te navigeren op je site.
Veel 404 of soft 404 fouten verlagen de gebruikerservaring en kunnen je SEO-ranking negatief beïnvloeden.
In Google Search Console herken je een soft 404 onder het rapport ‘Dekking’ waar fouten en waarschuwingen staan vermeld.
Soft 404’s zijn potentieel schadelijker dan reguliere 404’s omdat ze verwarring kunnen zaaien voor Googlebot over de status van je pagina’s.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.