Toch zijn de meningen verdeeld over of je wel of niet op je merknaam zou moeten adverteren, vooral als je organisch gezien al op positie 1 staat en je Google Mijn Bedrijf profiel ook goed zichtbaar is.
Om je wat meer duidelijkheid te geven wanneer het adverteren op merknaam wel en niet interessant is, laat ik je wat concrete voorbeelden zien.
Maar voordat ik dat doe, leg ik je eerst uit waarom je überhaupt wel of niet op merknaam wilt adverteren en wat de verschillende types merknamen zijn.
Wanneer (potentiële) klanten op zoek zijn naar jouw bedrijf, producten en/of diensten, wil je dat je makkelijk gevonden kunt worden in Google. Door te adverteren op je bedrijfsnaam, zorg je ervoor dat je altijd bovenaan de zoekresultaten staat.
Boven je concurrenten die ook meebieden op jouw bedrijfsnaam, maar ook boven andere bedrijven met een soortgelijke bedrijfsnaam.
Als je organisch al op positie 1 staat, kun je ervoor kiezen om niet op je merknaam te adverteren. De hypothese is dat je dat verkeer wel aantrekt, omdat je organisch op positie 1 staat en mensen langs de advertenties scrollen voor het beste zoekresultaat. Toch is dit niet altijd het geval.
En nu we dat hebben gehad, gaan we door naar de scenario’s :).
Er zijn verschillende type merknamen. Je merk kan bijvoorbeeld de niche of markt waarin je opereert, bevatten. Je ziet ook wel eens een productnaam terugkomen in de bedrijfsnaam. Soms heeft een merknaam een andere betekenis en soms is deze volledig uniek.
Hieronder leg ik met een aantal voorbeelden uit waarom het belangrijk is om op een aantal van die verschillende merknamen te adverteren. Zo zorg je ervoor dat je altijd zichtbaar bent voor gebruikers die op zoek zijn naar jouw bedrijf.
Heb jij een beschrijvende merknaam met je niche, product of markt erin? Bijvoorbeeld zo een als Online Marketing Agency of Ledstrip-specialist.nl?
Dan is het vaak belangrijk dat je op je merknaam adverteert. Zie hieronder het voorbeeld van Ledstrip-specialist.nl. Het is meteen duidelijk dat deze partij ledstrips verkoopt.
Ze zijn alleen niet de enige die op deze merknaam adverteert. De tweede advertentie is namelijk van Leddirect.nl, een concurrent die ook adverteert op “Ledstrip Specialist”. Ledstrip-specialist.nl heeft in dit geval weliswaar de hoogste organische positie, maar als ze niet op hun eigen merknaam zouden adverteren, zou Leddirect.nl bovenaan staan.
Soms heeft een merknaam ook een andere betekenis. Neem bijvoorbeeld Ekster: een premium Smartwallet merk, maar ook de naam van een bekende vogelsoort.
De top 2 organische posities worden ingenomen door vogelbescherming.nl en Wikipedia. Dat zijn domeinen met hoge autoriteitsscores, waardoor het moeilijk is ze te verslaan.
In dit geval móet Ekster dus op hun merknaam adverteren, omdat ze anders niet gevonden kunnen worden door (potentiële) klanten.
Tegenwoordig zie je steeds meer bedrijven met unieke namen. Neem bijvoorbeeld Klaviyo, een Marketing Automation tool met een naam die niet vaak voorkomt.
In onderstaand screenshot zie je dat ze de hoogste organische positie innemen, maar dat er ook concurrenten zijn die op hun merknaam adverteren. Hierdoor moeten zij ook op hun eigen merknaam adverteren. Als ze dit niet doen, gaat er veel verkeer verloren aan concurrenten.
Om kosten te besparen, kiezen sommige adverteerders ervoor om niet op hun eigen merknaam te adverteren. Ze gaan er dan vanuit dat ze bezoekers wel trekken trekken omdat ze bovenaan staan in Google.
Je hebt hierboven kunnen zien dat dit lang niet altijd het geval is, omdat anderen ook op jouw merknaam mogen adverteren. Je moet je afvragen of de bespaarde kosten opwegen tegen de eventueel misgelopen omzet.
Het grote voordeel van adverteren op je eigen merknaam is dat de kosten per klik (CPC) over het algemeen erg laag zijn. Dit komt o.a. door een hoge kwaliteitsscore en omdat Google jou als merkeigenaar wil belonen.
Je bent namelijk de meest relevante optie voor gebruikers en dat wordt beloond. Met andere woorden: de kosten van het adverteren op je eigen merknaam zijn relatief laag.
Heb je een organische toppositie en is er geen concurrentie die op jouw merknaam adverteert? Dan zou je er dus voor kunnen kiezen niet op je merknaam te adverteren. Als je dit doet, check dan eens in de zoveel tijd of er niet opeens een concurrent op je merknaam gaat adverteren.
Dit is volkomen legaal en kun je dus niks aan doen. In de veilinginzichten in Google Ads kun je zien of er concurrenten adverteren op jouw merknaam door in het menu te navigeren naar ‘Zoekwoorden’ > ‘Veilinginzichten’.
Je ziet hier dan welke concurrenten in dezelfde veilingen hebben meegedaan als jij en hoe vaak zij boven of onder jouw advertentie stonden.
Uiteindelijk zal de beslissing om wel of niet op je merknaam te adverteren, worden genomen op basis van factoren die voor ieder bedrijf anders zijn.
Mijn advies is echter om in de meeste gevallen wél op je merknaam te adverteren, ook bij een hoge organische positie. De voorbeelden die ik in dit artikel heb gegeven, laten zien dat een een plekje bovenaan Google namelijk niet altijd gelijk staat aan maximale zichtbaarheid in de zoekmachine.
Wanneer concurrenten op jouw merknaam adverteren, word je naar beneden gedrukt in de zoekresultatenpagina en dat leidt uiteindelijk tot minder verkeer, leads, klanten en omzet. Om dat te voorkomen, kun je het beste altijd op je merknaam adverteren: zo blijf je zichtbaar voor (potentiële) klanten die specifiek bij jou willen kopen.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.