Aangezien steeds meer bedrijven NFT’s inzetten en de NFT-ruimte verkennen, vond ik het eens tijd om wat voorbeelden met je te delen. Zodat je een steeds beter beeld krijgt van wat NFT’s zijn en hoe ook jij ze kan inzetten.
Taco Bell was één van de eerste bekende bedrijven die aan de slag ging met NFT’s. In totaal waren er 25 NFT’s te koop en die waren allemaal binnen 30 minuten verkocht.
De opbrengsten werden gedoneerd aan een goed doel en als je een NFT van Taco Bell had gekocht, dan kreeg je daar ook een $500 dollar giftcard bij.
In een volgend artikel vertel ik je dat het bij NFT’s niet alleen maar om digitale kunst gaat, maar dat NFT’s ook vele andere toepassingen kennen.
Eén van die toepassingen is het zelf uitbrengen van je muziek. En Kings Of Leon was de eerste band ooit die een album uitbracht als NFT.
Kings of Leon bood verschillende soorten NFT’s.:
De prijs van de NFT’s begonnen bij €50 en de prijs van de duurste NFT’s liep al snel op tot duizenden euro’s. Mocht je nu een van de 6 gouden tickets willen bemachtigen, dan moet je daar minstens €100.000 voor bieden…
NBA Top Shot is veruit het grootste NFT-project dat er nu bestaat. NBA Top Shot is een combinatie van basketbal, het verzamelen van spelerskaarten en NFT’s.
Met NBA Top Shot kan je digitale kaarten verzamelen van je favoriete spelers in de NBA, maar je kan ook officieel eigenaar worden van bijvoorbeeld een dunk of bijvoorbeeld een goed schot dat een speler heeft gedaan.
Als je dat moment koopt, ben jij officieel eigenaar van (de video van) dat moment.
NBA Top Shot speelt niet alleen in op de natuurlijk verzamelwoede van de mens, maar verkoopt ook pakketjes waar je niet precies van weet welke kaarten erin zitten.
En het gevoel dat je iets supertofs kan krijgen (zei iemand casino?) kennen we waarschijnlijk allemaal.
Alle bedrijven en voorbeelden uit deze lijst kwam ik tegen tijdens mijn research naar NFT’s. Behalve Charmin.
Charmin kwam pas vlak voor het schrijven van dit artikel naar voren. Ik wilde zeker weten dat ik alle leuke voorbeelden had meegenomen, dus ik besloot even op zoek te gaan naar internationale websites die ook over NFT’s in combinatie met bedrijven hadden geschreven.
En daar was Charmin.
Charmin is een Amerikaans toiletmerk en speelde vroeg in op de ontwikkelingen omtrent NFT’s. In totaal heeft Charmin 6 NFT’s uitgebracht waar hun toiletrol een hoofdrol in speelt. Van deze 6 zijn er 3 gifjes en 6 JPG’s.
Naast de NFT’s werd je ook eigenaar van een fysieke display van de NFT. Die kon je dan bijvoorbeeld op je WC hangen.
Ik weet niet of het je al is opgevallen (dit is namelijk het tweede basketbal gerelateerde voorbeeld), maar ik ben gek van basketbal en NBA. In totaal heb ik ongeveer 7 jaar lang zelf gebasketbald. En mijn liefde voor de sport is zelfs al veel langer oud.
SLAM is een Amerikaans merk dat zich focust op een basketbalmagazine, basketbalmerchandise en alles wat eromheen zit.
SLAM heeft samen met één van de NBA spelers met de meeste potentie (Zion Williamson) een aantal NFT’s uitgebracht. In totaal zijn er 4 verschillende soorten NFT’s uitgebracht. Twee zijn er blauw gekleurd en twee zijn er goudgekleurd.
Op 6 april kondigde het Franse Facebook account van McDonalds aan dat er een aantal NFT’s gemaakt zijn en binnenkort te winnen zijn. De NFT’s zullen niet verkocht worden, maar je kan ze winnen op social media.
In totaal zijn er 4 verschillende NFT’s en van elke NFT zijn er 5 exemplaren. En wanneer je één van de exemplaren wint, dan krijg je ook een fysieke versie van de NFT.
Maar Daniel, topsporters en bekende mensen zijn toch helemaal geen merk?
Daar ben ik het deels mee eens, maar deels ook niet. Zij kunnen namelijk ook een eigen personal brand hebben opgebouwd. In het voorbeeld van SLAM vertelde ik je al dat Zion Williamson samenwerkt en zijn eigen NFT heeft uitgebracht.
Maar er zijn ook andere topsporters en bekende mensen die dat hebben gedaan.
En nu vraag je je wellicht af: hoezo doen zij dat? Nou, heel simpel. Er zijn genoeg mensen die items verzamelen van hun favoriete speler of celebrity. Dus ook digitale merchandise.
Helemaal wanneer je ook er iets fysieks bij krijgt.
De volgende topsporters en bekende mensen zijn al bezig (geweest) met NFT’s:
En er zullen er nog snel meer volgen!
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.