call tracking via google tag manager

Handleiding: Call tracking instellen via Google Tag Manager

Als je in het bezit bent van een webshop, dan is een conversie heel duidelijk, logisch en simpel:

de verkoop van een product.

Maar hoe zit dat als je geen concrete producten verkoopt?

Bijvoorbeeld wanneer je een loodgieter, webdesigner, coach of online marketing bureau bent?

Dan kan het zijn dat slechts het contact opnemen met jouw bedrijf al een conversie is.

Dat kan door te mailen, of te bellen!

En over die laatste, het bellen, gaat dit blog.

Die belletjes naar jouw bedrijf (via je website), die willen we weten …

En meten!

Want hoe waardevol is het om precies te weten waar een beller vandaan komt?

Komt de lead bijvoorbeeld binnen op de website via Google, LinkedIn, een advertentie of misschien wel via een gastblog?

Om dat te achterhalen kun je call tracking gebruiken.

Call tracking is niets anders dan het meten van de inkomende gesprekken en in dit artikel neem ik je stap voor stap mee door de installatie van call tracking via Tag Manager

Zo weet jij precies waar je telefonische leads vandaan komen en op welk kanaal jij meer de focus moet gaan leggen.

Voordat we starten: elke zin waar een cijfer voor staat is een stap die je moet doorlopen wil je de telefonische leads kunnen meten.

Call tracking begint met Google Tag Manager EN Google Analytics

Ja, ik weet het.

Google Tag Manager kan, zeker wanneer je het voor het eerst opent, afschrikken.

Maar dat is totaal niet nodig.

Want als je er niet uit komt, dan lees je het blog dat ik geschreven heb over het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager.

1. Dat is dan ook stap 1: het artikel lezen en die stappen uitvoeren.

Variabelen toevoegen en de trigger instellen

Deze stap is essentieel voor call tracking, maar is ook meteen de lastigste stap.

Dus, even goed opletten en nadoen wat ik heb gedaan!

2. Klik op ‘Variabelen’ binnen de Werkruimte.

3. Klik in het bovenste blokje op ‘Configureren’.

4. Zorg dat het blokje voor ‘Click URL’ aangevinkt is.

Click URL variabele call tracking

5. Klik op het kruisje links naast ‘Ingebouwde variabele configureren’ en vervolgens links op ‘Triggers’

6. Klik op ‘Nieuw’ en vervang linksboven ‘Naamloze trigger’ door bijvoorbeeld: ‘Call tracking trigger’.

7. Klik op het blokje met ‘Kies een type trigger om het instellen te starten’ en klik vervolgens op ‘Alleen kliks’ onder het kopje ‘Klik’.

8. Vink ‘Wachten op tags’ en ‘Validatie controleren’ allebei aan.

9. Vul vervolgens alle gegevens in, precies zoals je op het onderstaande screenshot ziet.

Call tracking trigger

Nog even voor de duidelijkheid:

  • In het blokje achter ‘Komt overeen met RegEx’ moet je invullen: .*
  • In het blokje achter ‘Bevat’ moet je invullen: tel:

10. Klik rechtsboven op ‘Opslaan’.

De Trigger is ready, door naar de Tag

We gaan meteen door!

11. Klik links op ‘Tags’ en dan op ‘Nieuw’.

12. Verander linksboven ‘Naamloze tag’ door ‘Telefoonnummer klik’.

13. Klik op ‘Kies een type tag om het instellen te starten’ en klik in het rijtje aan: Google Analytics – Universal Analytics.

Dit is als het goed is de bovenste.

Nu moet je weer even extreem goed opletten.

14. Vul in het scherm wat je nu ziet de gegevens precies in zoals hieronder weergegeven.

Tag Google Tag Manager tracking

Dus:

Bij categorie vul je in: Telefoonnummer klik

Bij Actie vul je in: {{Click URL}}

Bij Label vul je in: {{Page URL}}

Bij Google Analytics-instellingen klik je jouw Google Analytics variabele aan.

15. Als je 100% zeker weet dat je bovenstaande informatie goed hebt ingevuld, mag je naar beneden scrollen en op ‘Kies een trigger om deze tag te activeren’ klikken.

16. Daar staat, als je de stappen goed doorlopen hebt, de trigger genaamd ‘Call tracking trigger’.

Die moet je aanklikken!

Dan moet je scherm er vervolgens zo uit komen te zien:

Tag en trigger call tracking

Klik alleen nog even rechtsboven op ‘Opslaan’.

En dan…

BAM!

Zo simpel is het instellen van call tracking middels Google Tag Manager…

Grapje, eerst moeten we nog het één en ander testen en verzenden.

En vervolgens leg ik je nog even uit waar je de data terug kan zien in Analytics.

Testen en verzenden

Door naar het testen!

17. Klik binnen Google Tag Manager rechtsboven op ‘Voorbeeld’.

18. Open je website en als het goed is komt er onderaan een extra balk met Tag Manager.

Dan moet je zien staan onder ‘Tag Not Fired On This Page’: Telefoonnummer klik.

19. Klik dan op een telefoonnummer binnen je website en als ‘Telefoonnummer klik’ is verplaatst naar ‘Tags Fired On This Page’ dan heb je bovenstaande stappen goed doorlopen en mag je trots op jezelf zijn.

20. Sluit het scherm van je website, ga terug naar Google Tag Manager en klik op ‘Voorbeeldmodus sluiten’ direct onder de oranje balk.

21. Klik rechtsboven op ‘Verzenden’, dan op ‘Publiceren’, dan op ‘Doorgaan’ en zing dan je lievelingslied (want dat zegt Google dan).

Nou ben ik wel heel benieuwd wat jouw lievelingslied is…

Je moet het mij vertellen

Oh, ik raak weer afgeleid.

Terug naar het meten van de telefonisch leads.

Wanneer je nu naar Google Analytics gaat en op ‘Gebeurtenissen’ onder ‘Realtime’ klikt dan kan je, zoals de naam het zegt, realtime de kliks op de telefoonnummers zien.

Wil je ze niet realtime zien?

Klik dan op ‘Gebeurtenissen’ onder het kopje ‘Gedrag’.

Maar, nu wil jij (en ik) niet dat Analytics ze als gebeurtenissen ziet, maar als conversies.

Want dat zijn het, weet je nog?

Conversies.

Van gebeurtenissen naar conversies in Google Analytics

Dit is gelukkig in een paar minuutjes gepiept.

Dus nog even volhouden!

22. Klik binnen Google Analytics linksonder op ‘Beheerder’.

23. Klik in het meest rechter rijtje op ‘Doelen’ en vervolgens op ‘Nieuw doel’.

24. Kies in het rijtje dat je ziet de laatste optie: ‘Aangepast’ en vervolgens op ‘Doorgaan’.

25.Vul bij ‘Naam’ in: Telefoonnummer klik, vink ‘Gebeurtenis aan en klik op ‘Doorgaan’.

Dat ziet er dan zo uit.

Google Analytics Van gebeurtenis naar conversie

26. Vul bij het kopje ‘Categorie’ in: ‘Telefoonnummer klik’.

Telefoonnummer klik27. Klik op ‘Opslaan’.

28. Wacht tot mensen klikken op je telefoonnummer, zodat je deze kan terugzien in Analytics en geniet van je geweldige prestatie.

Ik heb het instellen van call tracking binnen Analytics met Tag Manager zo duidelijk proberen uit te leggen.

Ik hoop dat het je is gelukt.

Is dat niet zo?

Klik dan even op onderstaande knop, dan doe ik het voor je :).

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]