2 jaar geleden startte ik met Sendinblue en ik was lyrisch. Een erg betaalbare tool met veel mogelijkheden.
Nu, 2 jaar verder, zijn we overgestapt naar ActiveCampaign. Sendinblue is niet krachtig genoeg meer. Het heeft niet meer voldoende mogelijkheden en er zijn nog meer redenen waarom we zijn overgestapt.
En die redenen, ga ik je nu toelichten.
Inhoudsopgave
Reden 1: Sendinblue werkt laatste tijd heel traag
Reden 1 is echt iets van de laatste maanden. Sinds een half jaar is Sendinblue soms niet vooruit te branden, wat ik echt extreem vervelend vind.
Zeker als je even snel iets tussendoor wilt doen. Ik snap natuurlijk dat je met koppelingen, databases en veel informatie zit, maar een laadtijd van 2 tot 3 minuten of soms totaal niet laden is echt niet handig.
Reden 2: Sendinblue stopt soms met tellen
Uh… Wat bedoel je met stopt met tellen? Nou, elke paar weken heeft Sendinblue een probleem met het optellen van je contacten (binnen een workflow). De contacten staan er in de contactenlijst wel bij en de mails zijn gewoon verzonden.
Alleen worden de aantallen vervolgens in het overzicht van de automations niet bijgewerkt. Dat is erg irritant, want je denkt dan al gauw dat er iets niet werkt.
En wat dan helemaal vervelend is, is wanneer er dan ook echt iets niet goed werkt. Daar kom je dan niet meer achter.

Reden 3: De mogelijkheden binnen Sendinblue zijn te beperkt
Begrijp me niet verkeerd, maar Sendinblue is een fantastische eerste marketing automation tool. Je kan automations maken, je kan allerlei condities toevoegen en ook SSM-marketing is een mogelijkheid.
Alleen als je het veel en vaak gebruikt en je wil dat bepaalde automations ook aan elkaar gekoppeld zijn of met geavanceerd condities gaan werken, dan kom je erachter dat Sendinblue tekortschiet.
Als je net begint met e-mail automation, dan zul je dat probleem niet hebben. Maar als er meer uit wilt halen en je uitgebreide flows in elkaar zet, dan loop je er vanzelf tegenaan.

Reden 4: Het betaalmodel van Sendinblue is niet ideaal
Het verdienmodel tussen Sendinblue en ActiveCampaign verschilt enorm. Bij Sendinblue kies je een bepaald plan met mogelijkheden en vervolgens moet je kiezen voor het aantal mails dat je wilt versturen.
Bij ActiveCampaign kies je voor een bepaald plan en vervolgens voor het aantal contacten dat je hebt.
Het verschil lijkt misschien niet enorm.Maar als je redelijk actief bent, loop je bij Sendinblue al snel tegen limieten aan. En dat wil je niet.
Daarnaast staat de limiet van 2000 marketing automation contacten niet in het overzicht van Sendinblue. Daar kwam ik achteraf pas achter. Niet handig.
Nu we met onze software zijn overgestapt naar ActiveCampaign, zijn we niet eens meer gaan betalen. De prijs is nog ongeveer hetzelfde.

Reden 5: Bij Sendinblue heb je tot een bepaald account altijd een logo onderaan je mail staan
Wanneer je bij Sendinblue het kleinste betaalde plan neemt, dan kan je het logo van Sendinblue onderaan je mail niet weghalen. Toen ik 2 jaar geleden startte met Sendinblue kon je het logo pas verwijderen bij een Premium plan.
Inmiddels kan je bij het kleinste plan van Sendinblue ook voor een paar losse functionaliteiten bijbetalen en dan kan je ook het logo van Sendinblue verwijderen.
Dit kost toch weer $9 per maand. En dat maakt Sendinblue ook net weer wat duurder dan ActiveCampaign.

Reden 6: ActiveCampaign interface is gebruikersvriendelijker
De interface van Sendinblue is echt rechttoe rechtaan. Het is clean, plat en bevat weinig poespas. Dat vond ik 2 jaar geleden fantastisch, maar inmiddels wil ik meer.
Ik wil gevoel. Het moet er gelikt uit zien, het moet makkelijk zijn, tips geven waar het nodig is en bovenal snel en fijn werken.
Naast dat het design prettiger werkt en oogt, vind ik ook dat de indeling van ActiveCampaign logischer is. Bij Sendinblue ligt de focus op de balk bovenaan en bij ActiveCampaign staat de balk links.
In die balk heb je vervolgens allerlei niveaus waarbinnen je kan werken. Dat werkt bij Sendinblue minder gebruikersvriendelijk.

Reden 7: De mogelijkheden van ActiveCampaign zijn veel uitgebreider
Bij reden 3 vertelde ik dat de mogelijkheden bij Sendinblue voor ons nu te beperkt zijn. Ik heb het dat kopje bewust niet over ActiveCampagin gehad, omdat daar reden 7 voor is.
ActiveCampaign heeft namelijk heel erg veel condities en mogelijkheden. Dat is fantastisch. Je kan er je opt-ins mee maken, de rapportage tool is ontzettend uitgebreid, er zit een CRM-functie in en er zijn veel meer templates waar je uit kan kiezen.
ActiveCampaign is niet alleen een betere generalist dan Sendinblue (omdat het meer mogelijkheden heeft), maar is ook nog eens een betere specialist (omdat ze nog meer mogelijkheden hebben binnen de functies).

Reden 8: ActiveCampagin is meer dan e-mail automation software
Reden 8 heb ik eigenlijk ook al eerder genoemd in dit artikel. Sendinblue is echt een e-mail automation tool en ActiveCampaign is veel meer dan dat.
ActiveCampaign is echt een marketing automation tool en focust zich niet alleen op e-mail. Ze focust zich ook op het gedeelte vóór de e-mail en het gedeelte ná de e-mail.
Reden 9: ActiveCampagin maakt het dupliceren en aanpassen van content veel makkelijker
Als je net bent geswitcht van Sendinblue naar ActiveCampagin, dan voelen bepaalde elementen soms onhandig aan. Maar als je er even in zit, kom je erachter dat ActiveCampagin veel sneller en makkelijker werkt.
Wat mij vooral opviel is dat het dupliceren en aanpassen van content veel sneller kan en makkelijker werkt. Je hoeft niet eerst een mail aan te passen en dan pas in te laden.
Nee, je kan heel gemakkelijk een hele automation dupliceren en vervolgens binnen die automation de mail deels aanpassen, zodat het weer past bij de automation waarin je werkt.
En zo zijn er wel meer van die handelingen die met ActiveCampaign beter werken.
Kortom, wij zijn fan. We zouden je ActiveCampaign zeker aanraden als je van plan bent om meer met e-mailmarketing en automation te doen. En ook daar helpen we je natuurlijk graag bij.