Het voelt voor marketeers als een soort oeroude afweging: ga je aan bureaukant werken of ga je aan klantzijde werken?
Voor beide opties is wat te zeggen. Voor beiden zijn er voor- en nadelen. In dit artikel vertel ik je wat deze (volgens mij) zijn.
Let op: dit is mijn visie. Niet per se de waarheid. En daarnaast zijn de voor- en nadelen vaak ook inwisselbaar. Wat voor bureau een voordeel is, kan voor de klantzijde een nadeel zijn.
Voordelen van het werken bij een bureau
Aangezien ik natuurlijk zelf een bureau heb, beginnen we dan lekker aan de bureaukant en ook direct maar met de voordelen …
… want die zijn er natuurlijk genoeg!
- Je leert over allerlei markten en niches wat kennen
- Je werkt met verschillende specialisten binnen verschillende disciplines
- Je kan een specialist worden of een generalist
- Je hebt vaak voldoende doorgroeimogelijkheden
- Je werkt binnen een team waarmee je kan sparren
- Je leert werken met verschillende budgetten
- Je leert werken met verschillende systemen, CMS’en en werkwijzen
- Je leert werken met junioren, mediors en senioren
- Mocht je een markt / opdrachtgever niet leuk vinden, dan kan je makkelijk switchen (althans, bij ons)
- Bij een bureau leer je over het algemeen sneller
Nadelen van het werken bij een bureau
Maar naast de voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen aan het werken bij een bureau. En dat zijn deze:
- Je werkt met veel opdrachtgevers. Je moet dus vaak switchen van project en rekening houden met veel verschillende afspraken, belangen, etc.
- Elke klant moet even belangrijk zijn. Hoe groot of klein het budget ook is.
- Declarabele uren zijn belangrijk en het bijhouden van uren ook
- Aan bureauzijde is het vaker rennen en vliegen dan aan klantkant. Je werkt voor meerdere klanten, dus er zijn over het algemene meer deadlines en zaken waar je rekening mee moet houden.
Voordelen van het werken aan de klantkant
Nu we ‘mijn’ kant hebben gehad, gaan we door naar de klantzijde.
- Je kan je goed op 1 bedrijf focussen en kan het bedrijf van binnen en buiten leren kennen.
- Je kan echt de diepte in binnen de verschillende online marketing disciplines. Daar heb je de tijd en ruimte voor.
- Je hebt snelle en korte lijnen met je opdrachtgever
- Je krijgt veel meer mee wat er allemaal binnen het bedrijf gebeurt. Je zit letterlijk op locatie.
Nadelen van het werken aan de klant kant
En als laatste gaan we door met de nadelen van het werken aan klantzijde.
- Als je de enige marketeer bent, heb je niemand om mee te sparren
- Het is lastig om constant op de hoogte te zijn van alle laatste ontwikkelingen
- Je kan niet met meerdere bedrijven in de keukens meekijken. Stel: je bent negatief geraakt door een Google update, dan weet je niet direct of het aan jou ligt of dat meerdere mensen het probleem hebben
- Je moet echt binding hebben met het product of de markt waar het bedrijf in zit
- Aan klantzijde moet je vaker draagvlak krijgen voor je ideeën, omdat veel collega’s (of je leidinggevenden) niet precies snappen wat je doet
Nu denk je misschien: welke van de twee is nou beter? Die vraag kan ik niet voor je beantwoorden, dat moet je zelf doen. Maar ik hoop dat je met deze voor- en nadelen het net wat beter voor jezelf kan beantwoorden.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.