WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Wat is een sitemap? Hoe indienen bij Google?

Wat is een sitemap en hoezo moet ik die indienen bij Google?

Een sitemap moet je zien als de plattegrond van je website waarmee je aan de zoekmachines (lees: Google) vertelt uit welke onderdelen je website bestaat.

Deze onderdelen kunnen onder andere zijn: pagina’s, blogberichten, categorieën en auteurs.

Maar waarom is een sitemap nodig en hoezo moet je deze indienen bij Google?

Daar lees je hieronder alles over!

sitemap voorbeeld

Een sitemap is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Elke website die goed gevonden wilt worden, heeft een sitemap nodig.

In de sitemap staan namelijk alleen onderdelen waarvan jij wilt dat die meegenomen worden in de zoekresultaten.

Maar waarom moet ik de sitemap als plattegrond van de website zien?

Stel: je moet een doolhof in met allerlei verschillende deuren.

Hoe makkelijk zou het zijn als je van te voren een plattegrond krijgt met daarop het juiste pad om uit het doolhof te komen?

In dit geval is het doolhof je website en Google wilt weten hoe hij door je website heen moet gaan.

Daar gaat een plattegrond, oftewel de sitemap, Google ontzettend veel bij helpen.

Sitemap is een plattegrond

De voordelen van een sitemap

Zoals gezegd zorgt een sitemap ervoor dat Google je website beter begrijpt, maar het hebben en indienen van een sitemap heeft nog meer voordelen:

  • Je website wordt beter gevonden;
  • Google begrijpt beter hoe de structuur van je website in elkaar zit, welke onderdelen er allemaal zijn en welke onderdelen bij elkaar horen;
  • Google begrijpt het beter wanneer je veranderingen doorgeeft zoals het verwijderen van pagina’s;
  • Het indexeren van nieuwe pagina’s gaat sneller.

Het hebben en indienen van een sitemap heeft eigenlijk geen nadelen.

In het verleden werd er gezegd dat het hebben van een sitemap voor actieve websites als nieuwssites onhandig is omdat er dagelijks content wordt geplaatst.

Maar dat is inmiddels achterhaald.

Een sitemap kan namelijk helpen bij het beter vindbaar maken van de nieuwe content, omdat de website door de zoekmachines juist beter begrepen wordt

Dat indienen van een sitemap, hoe gaat dat eigenlijk?

Het hebben van een sitemap is stap 1.

Maar de sitemap moet natuurlijk ook op de juiste manier aangeboden worden.

En dat doe je via Google Search Console.

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Om in te loggen in Google Search Console moet je een Google account hebben.

(Het aanmaken van een Google account doe je hier)

Vervolgens ga je naar Google Search Console en klik je op ‘Inloggen’.

Je kunt je website dan toevoegen door te klikken op ‘Een property toevoegen’.

Vul vervolgens de URL in van je website en klik op ‘toevoegen’.

Verifieer dan je website via 1 van de voorgestelde methodes en je hebt je website toegevoegd!

Terug naar het toevoegen van de sitemap in Search Console.

Klik wanneer je ingelogd bent in Search Console op je website en vervolgens links op ‘Sitemap’ onder ‘Crawlen’.

Sitemap toevoegen search console

Vervolgens klik je linksboven op ‘Sitemap toevoegen/testen, vul je de URL van de sitemap in en klik je op ‘Verzenden’

Tadaaa!

Zo makkelijks is het toevoegen van je sitemap.

Google weet nu precies hoe de structuur van je website eruit ziet en wat er allemaal op je website te vinden is.

Ik hoop dat je inmiddels begrijpt dat het hebben van een sitemap ontzettend belangrijk is voor de vindbaarheid van je website.

Wanneer je op de volgende link klikt kan je controleren of jouw website een sitemap heeft: Sitemap test

Vul de URL van je website in en klik op ‘Checkup!’

Krijg je onderstaande melding?

Sitemap testen

Dan heeft je website nog geen sitemap en moet je dus aan de bak!

Wil je ook dat je website beter vindbaar wordt zodat je meer omzet, bezoekers en conversies binnen haalt?

Klik dan op de knop hieronder.

Recente blogs

11 december 2018
Site Kit Google

Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?!

Google Site Kit is een WordPress plugin van Google die het leven van een marketeer/website eigenaar verschrikkelijk veel makkelijker maakt, omdat het de data en inzichten van onder andere Search Console, Google Analytics, AdSense en PageSpeed Insights bundelt. Geweldig. Ik heb helaas nog geen toegang, maar ik ga jou alles over Google Site Kit vertellen. Want of je nu een ondernemer, website eigenaar of online marketeer bent, deze plugin moet je kennen!
5 december 2018
Hotjar heatmap

Dit is wat je moet weten over Hotjar, heatmapping en het installeren van Hotjar via Google Tag Manager

Hotjar is een programma waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website visueel maakt. Middels o.a. heatmaps geeft het aan welke onderdelen van een webpagina goed bekeken worden. Met die data kan je bijvoorbeeld nieuwe ontwerpkeuzes maken of aannames testen. Want die actieknop op je homepagina, klikken mensen daar wel op? En scrollen mensen wel naar de footer van je website waar de bezoekers zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief? Dat weet je niet, maar met Hotjar kom je er achter! Nadat ik wat je meer informatie over Hotjar heb gegeven, vertel ik hoe je Hotjar installeert via Google Tag Manager.
27 november 2018
SEO trends 2019

SEO trends 2019: 5 dingen waar ondernemers zelf mee aan de slag kunnen.

Het internet staat er inmiddels vol mee: lange blogs met honderden SEO trends voor 2019. Om met al die trends mee te gaan heb je twee dingen nodig: diepgaande kennis van SEO en veel tijd. Als ondernemer heb je die vaak niet. En dat hoeft ook helemaal niet, want in veel gevallen zorgen de trends niet voor grote schommelingen in je positie in de zoekresultaten. Dat neemt niet weg dat er wel een aantal belangrijke veranderingen aan komen. Veranderingen waar je als ondernemer zelf op in kunt spelen. En juist díé veranderingen zet ik vandaag voor je op een rijtje. Dus zie hier: 5 SEO trends in 2019 waar jij als ondernemer mee uit de voeten kunt.
22 november 2018
Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn

Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn

Wist je dat 77% van de consumenten wordt beïnvloed door online reviews? En wist je ook dat 88 procent van de consumenten een online review net zo vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling van iemand die ze kennen?  Reviews zijn belangrijk. Voor je webshop, website, je app, je bedrijf, je Facebookpagina etc. etc. Voor eigenlijk alles dus.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *