Wat is een sitemap? Hoe indienen bij Google?

Wat is een sitemap en hoezo moet ik die indienen bij Google?

Een sitemap moet je zien als de plattegrond van je website waarmee je aan de zoekmachines (lees: Google) vertelt uit welke onderdelen je website bestaat.

Deze onderdelen kunnen onder andere zijn: pagina’s, blogberichten, categorieën en auteurs.

Maar waarom is een sitemap nodig en hoezo moet je deze indienen bij Google?

Daar lees je hieronder alles over!

sitemap voorbeeld

Een sitemap is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Elke website die goed gevonden wilt worden, heeft een sitemap nodig.

In de sitemap staan namelijk alleen onderdelen waarvan jij wilt dat die meegenomen worden in de zoekresultaten.

Maar waarom moet ik de sitemap als plattegrond van de website zien?

Stel: je moet een doolhof in met allerlei verschillende deuren.

Hoe makkelijk zou het zijn als je van te voren een plattegrond krijgt met daarop het juiste pad om uit het doolhof te komen?

In dit geval is het doolhof je website en Google wilt weten hoe hij door je website heen moet gaan.

Daar gaat een plattegrond, oftewel de sitemap, Google ontzettend veel bij helpen.

Sitemap is een plattegrond

De voordelen van een sitemap

Zoals gezegd zorgt een sitemap ervoor dat Google je website beter begrijpt, maar het hebben en indienen van een sitemap heeft nog meer voordelen:

  • Je website wordt beter gevonden;
  • Google begrijpt beter hoe de structuur van je website in elkaar zit, welke onderdelen er allemaal zijn en welke onderdelen bij elkaar horen;
  • Google begrijpt het beter wanneer je veranderingen doorgeeft zoals het verwijderen van pagina’s;
  • Het indexeren van nieuwe pagina’s gaat sneller.

Het hebben en indienen van een sitemap heeft eigenlijk geen nadelen.

In het verleden werd er gezegd dat het hebben van een sitemap voor actieve websites als nieuwssites onhandig is omdat er dagelijks content wordt geplaatst.

Maar dat is inmiddels achterhaald.

Een sitemap kan namelijk helpen bij het beter vindbaar maken van de nieuwe content, omdat de website door de zoekmachines juist beter begrepen wordt

Dat indienen van een sitemap, hoe gaat dat eigenlijk?

Het hebben van een sitemap is stap 1.

Maar de sitemap moet natuurlijk ook op de juiste manier aangeboden worden.

En dat doe je via Google Search Console.

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Om in te loggen in Google Search Console moet je een Google account hebben.

(Het aanmaken van een Google account doe je hier)

Vervolgens ga je naar Google Search Console en klik je op ‘Inloggen’.

Je kunt je website dan toevoegen door te klikken op ‘Een property toevoegen’.

Vul vervolgens de URL in van je website en klik op ‘toevoegen’.

Verifieer dan je website via 1 van de voorgestelde methodes en je hebt je website toegevoegd!

Terug naar het toevoegen van de sitemap in Search Console.

Klik wanneer je ingelogd bent in Search Console op je website en vervolgens links op ‘Sitemap’ onder ‘Crawlen’.

Sitemap toevoegen search console

Vervolgens klik je linksboven op ‘Sitemap toevoegen/testen, vul je de URL van de sitemap in en klik je op ‘Verzenden’

Tadaaa!

Zo makkelijks is het toevoegen van je sitemap.

Google weet nu precies hoe de structuur van je website eruit ziet en wat er allemaal op je website te vinden is.

Ik hoop dat je inmiddels begrijpt dat het hebben van een sitemap ontzettend belangrijk is voor de vindbaarheid van je website.

Wanneer je op de volgende link klikt kan je controleren of jouw website een sitemap heeft: Sitemap test

Vul de URL van je website in en klik op ‘Checkup!’

Krijg je onderstaande melding?

Sitemap testen

Dan heeft je website nog geen sitemap en moet je dus aan de bak!

Wil je ook dat je website beter vindbaar wordt zodat je meer omzet, bezoekers en conversies binnen haalt?

Klik dan op de knop hieronder.

Recente blogs

10 april 2020
Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

In de SEO-tool die je gebruikt zie je er weer een staan: een nieuwe backlink vanaf een startpagina. Je hebt deze niet aangevraagd, je hebt geen links geruild en je vraagt je af waar dit vandaan komt. De reden waarom je deze zomaar krijgt is eigenlijk doodeenvoudig. En die leg ik je in dit artikel uit. Maar eerst even terug naar de basis.
7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]