Wat is een sitemap? Hoe indienen bij Google?

Wat is een sitemap en hoezo moet ik die indienen bij Google?

Een sitemap moet je zien als de plattegrond van je website waarmee je aan de zoekmachines (lees: Google) vertelt uit welke onderdelen je website bestaat.

Deze onderdelen kunnen onder andere zijn: pagina’s, blogberichten, categorieën en auteurs.

Maar waarom is een sitemap nodig en hoezo moet je deze indienen bij Google?

Daar lees je hieronder alles over!

sitemap voorbeeld

Een sitemap is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Elke website die goed gevonden wilt worden, heeft een sitemap nodig.

In de sitemap staan namelijk alleen onderdelen waarvan jij wilt dat die meegenomen worden in de zoekresultaten.

Maar waarom moet ik de sitemap als plattegrond van de website zien?

Stel: je moet een doolhof in met allerlei verschillende deuren.

Hoe makkelijk zou het zijn als je van te voren een plattegrond krijgt met daarop het juiste pad om uit het doolhof te komen?

In dit geval is het doolhof je website en Google wilt weten hoe hij door je website heen moet gaan.

Daar gaat een plattegrond, oftewel de sitemap, Google ontzettend veel bij helpen.

Sitemap is een plattegrond

De voordelen van een sitemap

Zoals gezegd zorgt een sitemap ervoor dat Google je website beter begrijpt, maar het hebben en indienen van een sitemap heeft nog meer voordelen:

  • Je website wordt beter gevonden;
  • Google begrijpt beter hoe de structuur van je website in elkaar zit, welke onderdelen er allemaal zijn en welke onderdelen bij elkaar horen;
  • Google begrijpt het beter wanneer je veranderingen doorgeeft zoals het verwijderen van pagina’s;
  • Het indexeren van nieuwe pagina’s gaat sneller.

Het hebben en indienen van een sitemap heeft eigenlijk geen nadelen.

In het verleden werd er gezegd dat het hebben van een sitemap voor actieve websites als nieuwssites onhandig is omdat er dagelijks content wordt geplaatst.

Maar dat is inmiddels achterhaald.

Een sitemap kan namelijk helpen bij het beter vindbaar maken van de nieuwe content, omdat de website door de zoekmachines juist beter begrepen wordt

Dat indienen van een sitemap, hoe gaat dat eigenlijk?

Het hebben van een sitemap is stap 1.

Maar de sitemap moet natuurlijk ook op de juiste manier aangeboden worden.

En dat doe je via Google Search Console.

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Om in te loggen in Google Search Console moet je een Google account hebben.

(Het aanmaken van een Google account doe je hier)

Vervolgens ga je naar Google Search Console en klik je op ‘Inloggen’.

Je kunt je website dan toevoegen door te klikken op ‘Een property toevoegen’.

Vul vervolgens de URL in van je website en klik op ‘toevoegen’.

Verifieer dan je website via 1 van de voorgestelde methodes en je hebt je website toegevoegd!

Terug naar het toevoegen van de sitemap in Search Console.

Klik wanneer je ingelogd bent in Search Console op je website en vervolgens links op ‘Sitemap’ onder ‘Crawlen’.

Sitemap toevoegen search console

Vervolgens klik je linksboven op ‘Sitemap toevoegen/testen, vul je de URL van de sitemap in en klik je op ‘Verzenden’

Tadaaa!

Zo makkelijks is het toevoegen van je sitemap.

Google weet nu precies hoe de structuur van je website eruit ziet en wat er allemaal op je website te vinden is.

Ik hoop dat je inmiddels begrijpt dat het hebben van een sitemap ontzettend belangrijk is voor de vindbaarheid van je website.

Wanneer je op de volgende link klikt kan je controleren of jouw website een sitemap heeft: Sitemap test

Vul de URL van je website in en klik op ‘Checkup!’

Krijg je onderstaande melding?

Sitemap testen

Dan heeft je website nog geen sitemap en moet je dus aan de bak!

Wil je ook dat je website beter vindbaar wordt zodat je meer omzet, bezoekers en conversies binnen haalt?

Klik dan op de knop hieronder.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]