Wat is een sitemap? Hoe indienen bij Google?

Wat is een sitemap en hoezo moet ik die indienen bij Google?

Een sitemap moet je zien als de plattegrond van je website waarmee je aan de zoekmachines (lees: Google) vertelt uit welke onderdelen je website bestaat.

Deze onderdelen kunnen onder andere zijn: pagina’s, blogberichten, categorieën en auteurs.

Maar waarom is een sitemap nodig en hoezo moet je deze indienen bij Google?

Daar lees je hieronder alles over!

sitemap voorbeeld

Een sitemap is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Elke website die goed gevonden wilt worden, heeft een sitemap nodig.

In de sitemap staan namelijk alleen onderdelen waarvan jij wilt dat die meegenomen worden in de zoekresultaten.

Maar waarom moet ik de sitemap als plattegrond van de website zien?

Stel: je moet een doolhof in met allerlei verschillende deuren.

Hoe makkelijk zou het zijn als je van te voren een plattegrond krijgt met daarop het juiste pad om uit het doolhof te komen?

In dit geval is het doolhof je website en Google wilt weten hoe hij door je website heen moet gaan.

Daar gaat een plattegrond, oftewel de sitemap, Google ontzettend veel bij helpen.

Sitemap is een plattegrond

De voordelen van een sitemap

Zoals gezegd zorgt een sitemap ervoor dat Google je website beter begrijpt, maar het hebben en indienen van een sitemap heeft nog meer voordelen:

  • Je website wordt beter gevonden;
  • Google begrijpt beter hoe de structuur van je website in elkaar zit, welke onderdelen er allemaal zijn en welke onderdelen bij elkaar horen;
  • Google begrijpt het beter wanneer je veranderingen doorgeeft zoals het verwijderen van pagina’s;
  • Het indexeren van nieuwe pagina’s gaat sneller.

Het hebben en indienen van een sitemap heeft eigenlijk geen nadelen.

In het verleden werd er gezegd dat het hebben van een sitemap voor actieve websites als nieuwssites onhandig is omdat er dagelijks content wordt geplaatst.

Maar dat is inmiddels achterhaald.

Een sitemap kan namelijk helpen bij het beter vindbaar maken van de nieuwe content, omdat de website door de zoekmachines juist beter begrepen wordt

Dat indienen van een sitemap, hoe gaat dat eigenlijk?

Het hebben van een sitemap is stap 1.

Maar de sitemap moet natuurlijk ook op de juiste manier aangeboden worden.

En dat doe je via Google Search Console.

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Om in te loggen in Google Search Console moet je een Google account hebben.

(Het aanmaken van een Google account doe je hier)

Vervolgens ga je naar Google Search Console en klik je op ‘Inloggen’.

Je kunt je website dan toevoegen door te klikken op ‘Een property toevoegen’.

Vul vervolgens de URL in van je website en klik op ‘toevoegen’.

Verifieer dan je website via 1 van de voorgestelde methodes en je hebt je website toegevoegd!

Terug naar het toevoegen van de sitemap in Search Console.

Klik wanneer je ingelogd bent in Search Console op je website en vervolgens links op ‘Sitemap’ onder ‘Crawlen’.

Sitemap toevoegen search console

Vervolgens klik je linksboven op ‘Sitemap toevoegen/testen, vul je de URL van de sitemap in en klik je op ‘Verzenden’

Tadaaa!

Zo makkelijks is het toevoegen van je sitemap.

Google weet nu precies hoe de structuur van je website eruit ziet en wat er allemaal op je website te vinden is.

Ik hoop dat je inmiddels begrijpt dat het hebben van een sitemap ontzettend belangrijk is voor de vindbaarheid van je website.

Wanneer je op de volgende link klikt kan je controleren of jouw website een sitemap heeft: Sitemap test

Vul de URL van je website in en klik op ‘Checkup!’

Krijg je onderstaande melding?

Sitemap testen

Dan heeft je website nog geen sitemap en moet je dus aan de bak!

Wil je ook dat je website beter vindbaar wordt zodat je meer omzet, bezoekers en conversies binnen haalt?

Klik dan op de knop hieronder.

Recente blogs

14 oktober 2019
online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn. Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten. Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.
10 oktober 2019
ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn. Zonder twijfel. Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard. En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!
9 oktober 2019
checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren. Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen? En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen? Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.
4 oktober 2019
q3 2019 marktaandeel social media

Q3 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer. De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom. Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees. Kortom, de herfst van 2019 is begonnen. En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa. Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat? Time to find out!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *