Ik had direct een paar ideeën, maar ging ook op onderzoek uit. En daar is dit artikel uit voort gekomen.
Disclaimer: geen van deze methodes is echt waterdicht.
De eerste mogelijkheid is het toevoegen van de volgende URL in je browser en www.example.com vervangen door de URL waar je het van wilt weten.
https://www.google.com/search?tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A1%2F1%2F2000&q=site%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.example.com&safe=active&gws_rd=ssl.
Als je dit doet, dan kom je automatisch in Google uit met een datum in het verleden.
Je kan deze methode ook gebruiken door site:https://onlinemarketingagency.nl/contact/ (vervangen de URL door de URL die je wilt analyseren) in Google te typen.
Vervolgens klik je op ‘tools’ en dan zet je de datum op bijvoorbeeld 1 januari 2001.
Wist je dat er een website is die van bijna alle websites informatie bewaart, zodat je precies kan zien hoe een website er bijvoorbeeld 5 jaar geleden uit zag?
Nu wel! Dat is namelijk Wayback Machine.
Ga naar https://archive.org/web/, vul de URL waar het om gaat in en klik op ‘Browse history’.
Vervolgens kan je precies zien in welk jaar er informatie van je website is bewaard.
Klik vervolgens op een jaar en dan op een datum die met een bolletje is gekleurd. Dat betekent dat er op die dag informatie van je website is bewaard.
Je kan vervolgens ook op de tijd klikken, zodat je ziet hoe je website of pagina toen uitzag. Maar je kan dus ook zien wanneer Wayback Machine voor het eerst informatie van je pagina heeft bewaard.
Dan weet je dus ook ongeveer hoe lang hij al te vinden is in Google.
Mocht je nou niet benieuwd zijn naar hoe lang een pagina in Google te vinden is, maar wanneer hij voor het laatst geïndexeerd is?
Dan kan je dat heel gemakkelijk achterhalen door je URL in Google te zetten met site: ervoor. In mijn geval is dat site:https://onlinemarketingagency.nl.
Vervolgens klik je op het kleine pijltje rechts naar de URL.
Klik vervolgens op ‘In cache’ en dan zie je bovenaan staan wanneer de website voor het laatst geïndexeerd is.
Het is lastig om met de genoemde methoden de frequentie van updates of wijzigingen aan een pagina te bepalen. Gespecialiseerde SEO-tools kunnen beter inzicht geven in de historie van wijzigingen en updates van webpagina’s.
Voor pagina’s die niet meer in de Google-index staan, is het moeilijker om de indexatiedatum vast te stellen. Methoden zoals het gebruik van de Wayback Machine kunnen enigszins helpen om de geschiedenis van een pagina te traceren, maar de exacte indexatiedatum is mogelijk niet te achterhalen als de pagina uit de index is verwijderd.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.