Om je SEO-prestaties te meten, zijn er volgens ons drie KPI’s die je zeker in de gaten moet houden: het aantal gebruikers en bezoekers op je site, de vertoningen binnen Google en de conversies op je website. Door deze zorgvuldig te monitoren, kun je de impact van je SEO werk beoordelen en waar nodig bijsturen. Dus hou ze in de gaten en zorg dat je bij alle drie stijgende lijnen ziet!
Een SEO KPI is simpelweg een indicator van de effectiviteit van je SEO strategie. Een KPI (Key Performance Indicator) is een meetbare waarde die laat zien hoe goed je website het doet. Denk hierbij aan hoe vaak mensen op je website klikken vanuit Google, het percentage bezoekers dat uiteindelijk iets koopt of hoeveel mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief. KPI’s helpen je te begrijpen wat goed werkt en waar je je nog kan verbeteren.
Om de 3 belangrijkste KPI’s te meten, heb je een aantal tools nodig: Google Search Console (GSC), Google Analytics 4 (GA4) en Google Tag Manager (GTM). Voor GSC zijn daarbij geen aanvullende instellingen nodig. Voor GA4 en GTM moet je eerst conversies instellen om je website meetbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan het meetbaar maken van het klikken op een e-mailadres of je bedanktpagina.
In Google Analytics 4 (GA4) kun je gemakkelijk de prestaties van je website over verschillende perioden analyseren en vergelijken. Dit is bijzonder nuttig om te zien hoe bepaalde aanpassingen of seizoensgebonden trends invloed hebben op je verkeer en interacties. Je kunt ook bijvoorbeeld de gegevens van deze maand vergelijken met die van de vorige maand. Zo zie je de groei over een bepaalde periode. Iets wat wij ook altijd meenemen in onze maandelijkse updates.
In GA4 biedt kun je ook gegevens over een langere of kortere periode bekijken, zoals een jaar of een specifiek aantal maanden. En ook binnen GSC is het mogelijk om over een kortere of langere periode te kijken naar de data.
Zo kun je binnen GA4 een periode selecteren en/of vergelijken
De eerste en misschien wel belangrijkste SEO KPI gaat over het aantal gebruikers of bezoekers op je website. Dit getal vind je terug in GA4. Met ‘Gebruikers’ bedoelen we het aantal unieke personen dat je website bezoekt, terwijl ‘bezoekers’ staat voor het totaal aantal keren dat je site bezocht wordt.
Soms is het handig om specifiek naar gebruikers te kijken. Vooral als je wilt weten hoeveel unieke mensen je bereikt. Maar meestal is het volgen van bezoekers nuttiger omdat dit je een duidelijker idee geeft van hoe actief mensen zijn op je site. Dit geeft aan hoe aantrekkelijk je website is.
De verkeers- en gebruikersacquisitie is terug te vinden in GA4 onder ’rapporten > acquisitie’
De tweede belangrijke SEO KPI is het aantal vertoningen binnen Google. Deze kun je terugzien in GSC. Het aantal vertoningen laat zien hoe vaak je website verschijnt in de zoekresultaten wanneer mensen zoeken naar relevante termen voor je website. . Veel vertoningen laten zien dat je site goed zichtbaar is. Een voorwaarde om meer verkeer naar je site te trekken!
Zorg ervoor dat je een stijgende lijn blijft zien in GSC op de lange termijn
De derde SEO KPI waar we op focussen is het aantal conversies op je website. Deze zie je terug in GA4. Een ‘conversie’ kan variëren van aankoop van een product tot een inschrijving voor een nieuwsbrief of een ander gewenst actiepunt dat je voor bezoekers hebt ingesteld. Hoewel conversies niet uitsluitend gerelateerd zijn aan SEO, zijn ze enorm belangrijk voor het meten van het succes van je site.
Het bijhouden van conversies geeft je namelijk inzicht in hoe goed je website het aantal gebruikers/bezoekers omzet in concrete resultaten. Daarmee weet je of je ook de juiste bezoekers aantrekt en helpt je bij het evalueren van je SEO strategie (en andere online strategieën). Zo kun je dus ook de ROI (Return On Investment) van je marktinginspanningen beoordelen.De conversies vind je terug in GA4 onder ’rapporten > betrokkenheid’
Naast SEO KPI’s als het aantal bezoekers, vertoningen en conversies zijn er nog een aantal andere indicatoren die je in de gaten moet houden voor een volledig beeld van je SEO-prestaties. Tools zoals SEMrush maken het bijvoorbeeld mogelijk om de ontwikkeling van je posities binnen Google in de gaten te houden. Je huidige posities vind je ook terug in GSC.
Ook kun je in GSC het aantal klikken zien. Zo zie je niet alleen hoe hoog je pagina’s ranken, maar ook hoe effectief ze bezoekers aantrekken vanuit de zoekresultaten. Samen bieden deze metrics een diepgaand inzicht in hoe goed je website presteert op SEO-gebied.
Geschreven door: Igor van den Ende
Igor is online marketeer bij OMA. Met een zwarte band in karate én digital marketing veegt hij de vloer aan met jouw online concurrentie.