WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?

Online marketing termenlijst

Wat is…

A/B testen. Door de inzet van A/B testen kan je, door 2 varianten tegelijk in te zetten, onderzoeken welk variant het best aansluit bij je bezoekers. 50% van de bezoekers ziet variant A en de andere 50% ziet variant B. Deze vorm van testen wordt ingezet om het conversie percentage te verhogen van bijvoorbeeld je website of nieuwsbrief.

Advertentie extensie. Advertentie extensies zijn toevoegingen aan een Adwords advertentie om meer informatie over de organisatie te geven. Denk aan een telefoonnummer, beoordeling, adres of extra links naar specifieke webpagina’s.

Affiliate marketing. Affiliate marketing is het plaatsen van producten en diensten bij partners (affiliates), waarbij het verdienmodel zit in de beloning voor de gegenereerde verkopen of aangebrachte leads.

AMP (Accelerated Mobile Pages). AMP is een manier om webpagina’s te bouwen om de gebruikerservaring op mobiel te verbeteren. De focus ligt vooral op snelheid, niet zozeer op het design. AMP wordt vooral naast de reguliere website gebruikt om bepaalde pagina’s met statische content aan te bieden aan de bezoekers.

Anchor tekst (Anker tekst). Een anchor tekst is de tekst waarop je kunt klikken om naar een webpagina te gaan. De anchor tekst is dus eigenlijk de tekst van een hyperlink.

AVG (Privacywet, Europese privacy wetgeving, Autoriteit Persoonsgegevens, Algemene Verordening Gegevensbescherming). De AVG is een privacywet die geldt in de gehele Europese Unie. De AVG zorgt voor: versterking en uitbreiding privacyrechten burgers en verantwoordelijkheid vergroten van de organisaties.

Backlink profiel. Een backlink profiel is een overzicht van alle inkomende links naar je website.

Bing Ads. Bing Ads is de tegenhanger van Google Adwords. Het is een programma van Bing, waarmee je jouw advertenties binnen Bing kan beheren, aanpassen en aanmaken.

Canonical tag. Met een canonical tag kan je aangeven aan de zoekmachines wat de originele URL is van een webpagina. Je stelt een canonical tag in om te voorkomen dat je website gestraft wordt voor dubbele content.

CMS (Content Management Systeem). Een CMS is een stuk software waarmee het beheren van de inhoud van een website zo makkelijk mogelijk is gemaakt. Voorbeelden van van verschillende content management systemen zijn: WordPress, Drupal en Joomla.

Conversie attributie. Conversie attributie is een methode om een procentuele waarde te geven aan de verschillende online kanalen die hebben geleid tot een conversie. Door de inzet van conversie attributie maak je inzichtelijk hoe belangrijk elk kanaal is voor je onderneming.

Conversie optimalisatie (CRO, Conversie Rate Optimization). Conversie optimalisatie is het aanpassen van elementen om het conversie percentage (verhouding bezoekers die overgaat tot een actie) te verbeteren. Dit kan je doen op je website maar ook binnen je nieuwsbrief.

CPC (Cost per click, kosten per klik). CPC betekent kosten per klik en is een afrekenmodel dat gebruikt wordt bij het adverteren in onder andere Google, Facebook, Bing en Instagram. Per keer dat er op een advertentie geklikt wordt, betaald de adverteerder een bedrag.

Display adverteren (Display advertising). Display adverteren is een manier van adverteren middels banners of video’s om de naamsbekendheid van een product, dienst of merk te vergroten.

Domein autoriteit (Domain Authority). Domein autoriteit is een score bepaald door het bedrijf MOZ. De score is van 1 tot en met 100 en geeft aan hoe betrouwbaar Google je website vindt en hoe goed je website scoort in de zoekresultaten.

E-commerce (Electronic commerce). E-commerce is een allesomvattende term die gebruikt wordt wanneer we spreken van elektronische handel. Wanneer we spreken van E-commerce marketing wordt er vaak bedoelt dat de focus ligt op de webshop en het generen van online verkopen.

E-mail marketing (E-mail advertising). E-mail marketing is een methode binnen online marketing waarbij de doelgroep en dus potentiële klanten wordt benaderd middels een e-mail. E-mail marketing kan bijvoorbeeld ingezet worden om te overtuigen, nieuwe klanten te werven of om aan te zetten tot het doen van een aankoop.

Feed marketing (Data feed management, feedmanagement). Feed marketing is het automatisch doorsturen van je producten (op je website) naar vergelijkingssites en platformen als Google Shopping, Marktplaats, Bol.com of Beslist.nl.

Geïndexeerde URL’s. Geïndexeerde URL’s zijn webpagina’s die zoekmachines hebben meegenomen in de zoekresultaten.

Google Adwords. Google Adwords is een programma van Google, waarmee je jouw advertenties binnen Google kan beheren, aanpassen en aanmaken.

Google Grants (Google Ad Grants Programma). Google Grants is een project van Google, waarmee je als non-profit organisatie gesteund kan worden met $10.000 Adwords budget per maand.

Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf is een programma van Google waar je jouw organisatie kan aanmelden om een bedrijfsvermelding in Google te krijgen. Je kan hier aanpassingen doen, foto’s toevoegen, je website toevoegen en openingstijden vermelden.

Google Optimize. Google Optimize is een programma van Google, waarmee je het conversie percentage van je website kan beïnvloeden door de inzet van A/B testen.

Google Search Console (Google Webmaster Tools). Google Search Console is een programma van Google, waarmee je de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google kan beheren, analyseren en controleren.

Google Shopping. Middels het inzetten van feed marketing kan je de producten op je website plaatsen binnen Google. Dit gebeurd middels een zogenaamde product feed.

Google Tag Manager (GTM). Google Tag Manager is een programma van Google, waardoor je minder afhankelijk wordt van techneuten. Met GTM kan je code implementeren op je website zonder al te veel kennis te hebben. De voordelen van Google Tag Manager zijn: snelheid, betrouwbaarheid, inzichtelijkheid en gratis.

H1 (Koptekst, tussenkop, header, heading, heading tags). Een H1 is een tussenkop op je webpagina. Tussenkoppen zorgen voor overzicht, maar de H1 geeft de belangrijkste titel van de pagina aan. Naast de H1 bestaan er ook H2’s, H3’s, H4’s en H5’s.

Hosting. Hosting is niet anders dan het huren van een server (lees: computer) om ervoor te zorgen dat jouw website 24 uur per dag te vinden is op het internet.

Hreflang tag (Hreflang attribuut). Met een Hreflang tag kan je de taal en het taalgebied van een website aangeven aan de zoekmachines.

Influencer marketing. Influencer marketing is het inzetten van personen of groepen (met veel invloed op social media) om het gedrag van de vooraf bepaalde doelgroep te beïnvloeden.

Landingspagina. Een landingspagina is een uniek gemaakte pagina binnen je website, met als doel om de bezoeker naar je website te leiden vanuit de zoekmachines. Er worden landingspagina’s gemaakt op ervoor te zorgen dat je op de belangrijkste zoekwoorden te vinden bent.

Linkbuilding. Linkbuilding is een manier om de vindbaarheid van je website te vergroten in de zoekmachines door middel van het verkrijgen van links.

Meta omschrijving (Meta description). De meta omschrijving is een stuk tekst waarin je verteld waar de webpagina over gaat. De meta omschrijving wordt in de zoekmachines vertoont onder de meta titel en is een belangrijk element om de bezoeker over te halen om op jouw zoekresultaat te klikken.

Meta titel (SEO-titel, page title, meta title). De meta titel van een webpagina is de titel die te zien is in de zoekresultaten van de zoekmachines. De meta titel is ook te zien in de titelbalk van de browser.

Online marketing (Internet marketing, digital marketing, web marketing).
Online marketing is een verzameling van alle marketing gerelateerde activiteiten op het internet ter promotie van een dienst, product of een bedrijf.

Pagina autoriteit (Page Authority). Pagina autoriteit is een score bepaald door MOZ. De score is van 1 tot en met 100 en geeft aan hoe betrouwbaar Google je webpagina vind en hoe goed deze pagina scoort in de zoekresultaten.

Plugin. Een plugin is een functionaliteit die je handmatig, door het downloaden van een stukje software, aan je CMS kan toevoegen. Denk aan een contactformulier, een SEO-plugin of een webshop module.

Retentie marketing (Remarketing, retargeting, retention marketing). Met retentie marketing focus je je vooral op het stimuleren van een herhaal aankoop of het aanzetten tot het gebruik van een product/dienst.

Sitelink extensies. Een Sitelink extensie is een advertentie-extensie binnen Google Adwords. De extensie geeft de bezoeker direct de mogelijkheid om dieper gelegen pagina’s op je website aan te klikken wanneer ze een advertentie bekijken.

URL (Domeinnaam, website adres, Uniform Resource Locator). De URL is de naam van je website of een specifieke pagina. Wanneer deze naam wordt ingetypt in de browser dan zal de bezoeker terecht komen op jou website.

Webstatistieken (Website statistieken, web analytics, data analyse). Webstatistieken is het inzichtelijk maken van het bezoekersgedrag op je website. Denk aan demografie, technologie, kliks, doelen en acquisitie.

Yoast. Yoast is een plugin voor het CMS WordPress, waardoor het optimaliseren van je website voor de zoekmachines een stuk makkelijker wordt. Door middel van validaties en feedback weet je precies wat er aangepast moet worden.

Zoekmachine adverteren (SEA, Search Engine Advertising). Zoekmachine adverteren is een manier om te betalen voor advertentieruimte op zoektermen in de zoekmachine. De advertenties staan onder en boven de organische zoekresultaten en worden verdeeld aan de beste bieder in een veiling (Niet hoogste bieder, maar de beste bieder).

Zoekmachine optimalisatie (SEO, Search Engine Optimization, Search Engine Marketing, SEM, Search Marketing, zoekmachine marketing). Zoekmachine optimalisatie is het verbeteren en optimaliseren van je website in de organische zoekresultaten van de zoekmachines. Dit zorgt voor hogere posities en dus een betere vindbaarheid.

Zoekvolume. Het zoekvolume is terug te vinden in de zoekwoordplanner van Google en betekent hoe vaak er gemiddeld per maand op een zoekwoord gezocht wordt.

Zoekwoord (Keyword, focus woord). Een zoekwoord is een woord, of combinatie van woorden waarop een gebruiker van de zoekmachine zoekt. Aan de hand van deze zoekopdracht biedt de zoekmachine de gebruikers een lijst met resultaten.

Zoekwoordenanalyse. Een zoekwoordenanalyse wordt uitgevoerd om te achterhalen welke zoekwoorden aansluiten bij de doelgroep, welke zoekwoorden veel zoekvolume hebben en welke zoekwoorden de concurrenten gebruikt.

Zoekwoordplanner (Google Adwords planner, Keyword planner). De zoekwoordplanner van Google is een programma waarmee je het aantal zoekresultaten per maand in Google kan achterhalen op zoekwoorden.

Laat je e-mailadres achter en wij houden jou op de hoogte!