Stel, je had 3 weken geleden een superidee voor de aanpassing van je website. Je voerde je die aanpassing door, stelde Analytics goed in en nu pluk je daar de vruchten van: bezoekers blijven langer of juist korter op de site. Bezoekers klikken sneller door of vertrekken juist direct. Misschien is er een landingspagina die veel meer wordt bezocht.
Maar nu het probleem: je weet niet meer precies wat je 3 weken geleden had gedaan.
Daarom is het handig om in Google Analytics Annotaties te maken.
Inhoudsopgave
Wat is een annotatie?
Een annotatie is een opmerking of tekstvak. De woordenboekdefinitie van een annotatie is ‘een verklarende aantekening’. Deze worden veel gebruikt in bijvoorbeeld juridische context.
In Google Analytics is een annotatie eigenlijk hetzelfde. Met annotaties kun je belangrijke gebeurtenissen markeren in de tijdlijn van Google Analytics. Zo kunnen jij en je collega’s deze veranderingen achteraf gemakkelijk terugvinden en weten jullie dus ook waartoe ze (mogelijk) hebben geleid.
Momenten waarop je een Google Analytics annotatie wilt gebruiken
De redenen om een annotatie te maken zijn in theorie eindeloos! Maar om toch een aantal voorbeelden te geven:
- Wanneer je nieuwe website gelanceerd is
- Wanneer je een nieuwe marketingactie bent gestart
- Als je een nieuw filter in Analytics hebt ingesteld
- Wanneer je seo-aanpassingen hebt doorgevoerd
- Als je een doel of meting hebt aangepast
- Als je een piek in je bezoekers ziet en je weet waarom dit was
Dus eigenlijk bij elke aanpassing of actie die relevant kan zijn voor een verandering in het gedrag van je bezoekers.
In 8 stappen een Google Analytics annotatie maken
Een annotatie toevoegen is redelijk simpel. Het kan altijd. Op elk moment in je tijdlijn. Je kan dus ook teruggaan en in met terugwerkende kracht een annotatie toevoegen. Hoe je dat doet, leggen we je graag uit. Daar gaan we:
Stap 1: Open je Google Analytics Dashboard.
Open een pagina met een grafiek. Kan elke pagina zijn. Wij nemen als voorbeeld Doelgroep -> Overzicht.
Klik vervolgens op het kleine, grijze pijltje rechts onderaan de grafiek.

Stap 2: Klik aan de rechterkant op het blauwe “Nieuwe annotatie maken”

Stap 3: Kies de datum waaraan je de annotatie wil koppelen
Gebruik het tekstvak om de aantekening te maken. Je hebt maar 160 tekens, dus hou het vooral kort en bondig.

Bepaal wie je annotatie kan zien. Dit kan zowel openbaar (iedereen met toegang tot het account) of privé (alleen jij). Ook kan je een ster gebruiken aan het begin van de balk (helemaal links) om een belangrijke annotatie te maken. Dit is belangrijk om later te kunnen filteren.
Klik op opslaan. Gefeliciteerd, je hebt een annotatie gemaakt!
Waar zie je je annotatie terug?
Een annotatie is zichtbaar als klein vierkantje onder je grafiek in Google Analytics.

Veel gestelde vragen over annotaties
Wordt een annotatie in alle properties en weergaves geplaatst?
Annotaties worden alleen maar getoond in de property en weergave waar ze gemaakt zijn. Let hier dus goed op!
Zijn annotaties ook mogelijk in Google Analytics 4?
Annotaties zijn niet beschikbaar in Google Analytics 4. We weten ook niet of dat er aan komt.
Hopelijk hebben we je geholpen om wat slimme annotaties te maken. Heb je nog vragen? Dan neem je natuurlijk gewoon even contact met ons op!