Coronavirus- 11x klein SEO werk waar je nu wél tijd voor hebt

11x kleine SEO werkzaamheden waar je dankzij de Coronamaatregelen nu wél tijd voor hebt

Door het coronavirus zitten we momenteel allemaal in hetzelfde schuitje. We werken thuis, mogen zo min mogelijk naar buiten EN we hebben daardoor tijd over.

Om de verveling tegen te gaan en ondertussen ook nog een beetje goed bezig te zijn tijdens deze lockdown, heb ik een aantal SEO werkzaamheden voor je op een rijtje gezet, waar je nu alle tijd voor hebt om ze op te pakken.

Kleine dingen die vaak vergeten worden, maar waar je misschien nu wel even de tijd voor kunt nemen.

Over al deze specifieke onderdelen heb ik al een blog geschreven, maar ik weet zeker dat je wat gaat hebben aan deze samenvatting.

Achterhaal nieuwe zoekwoorden

Mocht je inmiddels door alle zoekwoorden heen zijn, dan is dit de uitgelezen kans om nieuwe zoekwoorden te achterhalen. Mijn favoriete tool voor het doen van een zoekwoordanalyse is KWFinder.

Hiermee kan je binnen enkele minuten honderden zoekwoorden achterhalen. Kijk maar!

KWFinder overzicht zoekwoorden

Verplaats je tijdens het doen van de zoekwoordanalyse in de doelgroep. Wat heeft hij/zij nodig? Wat vraagt hij/zij zich af en waar loopt hij/zij tegen aan?

Vergeet ook niet de lokale zoekwoorden zoals ‘loodgieter’ + plaatsnaam (of natuurlijk jouw producten/diensten in combinatie met je werkgebied)!

Naast KWFinder heb ik nog een aantal tools voor je op een rijtje gezet die je zou kunnen gebruiken:

En mocht je echt alle beste zoekwoordenonderzoek tools willen checken, dan heb ik daar ook een blog over geschreven.

Herschrijf oude blogs

Je hoeft niet altijd nieuwe content te schrijven om beter vindbaar te worden. Een veel vergeten SEO-strategie is het herschrijven van content.

Ga maar eens in Google Analytics op zoek naar blogs die het in het verleden erg goed hebben gedaan, maar die nu niet zoveel bezoekers meer trekken.

Herschrijf de tekst, zorg dat alles up-to-date, pas de afbeeldingen aan, voeg eventueel informatie toe, verander de datum naar vandaag en biedt vervolgens je pagina/blog aan in Google met Google Search Console

Dit kan je ook doen voor blogs en landingspagina die op plek 5 tot 10 staan in Google. Dit zijn vaak de pagina’s die het al aardig doen, maar net dat duwtje in de rug kunnen gebruiken om de top wél te kunnen bereiken.

Oude blogs herschrijven posities

Bepaal nieuwe blogonderwerpen – Vul je contentkalender

Naast het achterhalen van nieuwe zoekwoorden, kan je ook aan de slag met het bepalen van nieuwe blogonderwerpen. Je kan nu mooi de tijd gebruiken om de contentkalender van de rest van 2020 te vullen.

Je weet dan precies wanneer je over wat moet schrijven en dit gaat je op den duur heel veel tijd schelen. Je hoeft namelijk niet meer in de dagelijkse hectiek ook nog op zoek naar een onderwerp voor je volgende blog.

Die heb je nu namelijk al bepaald :).

Lees e-books over SEO

Het vergroten van je SEO-kennis is ook iets dat je nu kan oppakken. Je kan natuurlijk een boek aanschaffen over zoekmachine optimalisatie, maar er zijn ook voldoende gratis e-books over SEO te vinden.

Zo kan je ook mijn e-book gratis downloaden (even wat schaamteloze zelfpromotie ertussendoor). In het e-book genaamd ‘Domineer Google’ geef ik je 28 SEO tips waarmee je Google kan domineren en je concurrenten voor kan blijven.

Je kan mijn e-book gratis downloaden door je e-mailadres hieronder in te vullen.

Doe een SEO audit

Heb je wel eens een goede analyse gemaakt van je SEO? Weet je wat er binnen je website beter kan op het gebied van techniek, content en autoriteit?

Weet je überhaupt welke onderdelen allemaal belangrijk zijn? Het antwoord op al die vragen heb ik onlangs gegeven in een blog genaamd ‘SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf’.

In dit artikel neem ik je aan de hand mee en lopen we samen een SEO audit van A tot Z door. Vervolgens kan jij actiepunten bepalen, research doen en gewoon lekker aan de slag gaan.

Een must-read voor beginners, ook handig voor gevorderden.

Kijk naar de zoekopdrachten binnen je website

De zoekwoorden die door je doelgroep in Google worden gebruikt zijn natuurlijk ontzettend waardevol. Maar wist je ook dat het heel belangrijk is wat de bezoekers van je website in de zoekfunctie van je website invullen?

Op basis daarvan, kan je namelijk je website aanpassen. Want wanneer je bijvoorbeeld allemaal sjaals op je homepage hebt staan en je doelgroep zoekt naar t-shirts, dan weet jij wat je aan moet passen.

Zoekopdrachten binnen je website wordt ook wel Site Search genoemd. Site Search is dus heel belangrijk en hoe je het kan bijhouden in Google Analytics leg ik uit in mijn blog genaamd: ‘Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden’.

Bekijk de backlinks van concurrenten en neem ze over

De kans is groot dat je concurrenten die het beter doen in Google. Concurrenten die meer backlinks hebben en vooral ook meer waardevolle backlinks hebben.

Aan de ene kant is dat heel vervelend, want ze scoren beter, maar aan de andere kant is dat ook heel prettig. We kunnen namelijk die backlinks gemakkelijk achterhalen en proberen over te nemen.
Voor het achterhalen van de backlinks gebruik ik vooral:

Vul het domein van je concurrent in, achterhaal de backlinks en vervolgens is het aan jou om die over te gaan nemen.

Semrush backlink audit

Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf Pagina

Ken je het blok aan de rechterkant binnen Google als je op je bedrijfsnaam zoekt? Dat is je Google Mijn Bedrijf pagina.

Uit ervaring weet ik dat circa 90% van de ondernemers deze niet volledig heeft ingevuld. Foto’s ontbreken, openingstijden ontbreken, producten ontbreken, Google Posts worden niet ingezet en bijvoorbeeld een afspraken knop ontbreekt.

Mijn advies voor jou? Duik je Google Mijn Bedrijf in en vul alle informatie aan. Hoe meer, hoe beter

Mocht je nog geen Google Mijn Bedrijf hebben, dan heb ik ook daarvoor een handige blog geschreven waarin ik uitleg hoe je die kan aanvragen en verifiëren.

Google mijn bedrijf vorbeeld

Stel Google Alerts in

Wanneer iemand iets over jou, je product of over je bedrijf in Google vertelt, dan wil je daar natuurlijk weet van hebben. Dat kan heel gemakkelijk met Google Alerts.

Hoe je een Google Alert instelt en waarom het zo belangrijk is, vertel ik je in mijn blog ‘Google Alerts meldingen: waarom je absoluut niet zonder kan’.

De tip die ik daar voor je heb: houd ook je belangrijkste concurrenten in de gaten met Google Alerts en andere branche gerelateerde onderwerpen. Dan ben jij namelijk als eerst op de hoogte en word je gezien als pionier of autoriteit binnen je vakgebied.

Precies wat je wil.

Google alerts melding

Probeer alle Google tools uit

Wanneer we het hebben over zoekmachine optimalisatie, dan hebben we het eigenlijk over Google optimalisatie. Google is nog steeds marktleider en de meest populaire zoekmachine.

Door de jaren heen heeft Google ontzettend veel handige tools uitgebracht. En 18 van die belangrijkste en handigste tools heb ik voor je op een rijtje gezet in mijn blog genaamd ‘18 onmisbare Google tools voor jou als marketeer / ondernemer ‘.

Pak orphan pages aan

Een orphan page wordt ook wel een verweesde pagina genoemd. Een weespagina is een pagina zonder interne links die er naartoe wijzen en daardoor als een soort verdwaalde pagina binnen je website rondhangt.

Wanneer een bezoeker deze pagina niet gemakkelijk kan vinden, dan kan Google ‘m ook niet vinden. Oftewel, je moet intern naar die pagina linken om ‘m beter vindbaar te maken.

Voor het vinden en oplossen van orphan pages heb ik een handige handleiding geschreven. Die vind je hier.

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]