WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
handleiding search console aanmaken en website toevoegen

Handleiding: Google Search Google aanmaken en je website juist toevoegen

Wil je dat je nieuw geschreven pagina’s meteen in de zoekresultaten komen staan en wil je meteen weten wanneer je website een penalty heeft gekregen van Google?

Dan is Google Search Console jouw mannetje.

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Oftewel: je kan er precies zien wanneer er iets goed of fout gaat.

Je kunt daar dan op anticiperen om te zorgen dat jouw website nog beter gevonden wordt en je concurrenten verslaat.

En om die reden is de Search Console een cruciale tool die je moet gebruiken als je aan de slag gaat met jouw online aanwezigheid!

Tool gif

Wat kan je allemaal met Google Search Console?

Met Search Console kan je veel.

De tool van Google heeft wel zeker 20 functionaliteiten.

Te veel om op te noemen, eigenlijk.

Daarom staan de belangrijkste hieronder.

Met Google Search Console kun je …

  • de links naar je website bekijken;
  • de interne linkstructuur zien;
  • de indexeringsstatus van je website bekijken;
  • de geblokkeerde bronnen achterhalen;
  • crawlfouten zien;
  • je nieuw geschreven pagina’s toevoegen aan de zoekresultaten van Google;
  • de robots.txt testen;
  • de sitemap (plattegrond van je website) toevoegen (Daar heb ik een blog over geschreven);
  • zien hoe goed je website presteert in de zoekresultaten (aantal klikken, vertoningen en je gemiddelde positie).

Zoals je kunt zien, kun je met Google Search Console erg veel.

En omdat de tool zo krachtig is, adviseer ik je om er vandaag nog mee aan de slag te gaan.

Daarvoor moet je wel eerst even een account aanmaken.

Ik zal je er bij helpen.

Google Search Console mogelijkheden

Hoe maak ik een Search Console account aan?

Voordat je een Search Console account kan aanmaken moet je eerst een Google account hebben.

Het aanmaken van een Google account is dus stap 1 en kan je hier doen!

Zodra je het Google account hebt aangemaakt, ga je naar de website van Google Search Console.

Die vind je hier!

Klik rechtsboven op inloggen en log vervolgens in met je Google account.

Als het goed is, zie je dan onderstaand scherm:

Google Search Console schermHoe voeg ik mijn website juist toe in Google Search Console?

Nu wordt het iets technischer, dus let goed op!

Jouw website gaan we nu toevoegen in je Search Console account.

En dit moeten we eigenlijk vier keer doen.

Nu hoor ik je denken: waarom moet de website 4 keer worden toegevoegd?

Dat heeft de volgende redenen.

Elke website kan vier varianten hebben.

Namelijk:

  • https://www.jouwwebsite.nl
  • http://www.jouwwebsite.nl
  • https://jouwwebsite.nl
  • http://jouwwebsite.nl

Elke variant moet voor Google inzichtelijk zijn, want dat komt je vindbaarheid ten goede.

Op het moment dat er iets fout gaat in Search Console of op je website, dan kan jij meteen achterhalen waar het vandaan komt.

Het juist toevoegen van je website (via de snelste en makkelijkste methode) laat ik in onderstaande video zien.

De video laat het je goed zien, maar ik heb het ook nog even voor je uitgeschreven.

In Search Console moet je de URL van je website intypen en vervolgens op ‘Een property toevoegen’ klikken.

Dat ziet er zo uit:

Property toevoegen Search Console

Aangezien je met Search Console best wat aanpassingen kan doen, laat Google het zonder verificatie niet toe om een account toe te voegen.

Het verifiëren van je website kan op vier manieren.

Drie daarvan zijn voor nu wat te technisch, dus sla ik die even over en gaan we meteen door naar de makkelijkste manier: het verifiëren via Google Analytics.

Wanneer deze optie niet onder het kopje ‘Aanbevolen methode’ staat, kijk je even onder het kopje ‘Alternatieve methoden’.

Om je website te verifiëren via Google Analytics hoef je er alleen voor te zorgen dat het Analytics account dat aan je website gekoppeld is, ook gekoppeld is met het Google account waar je op bent ingelogd.

Heeft je website nog geen Google Analytics?

Ook daar heb ik een blog over geschreven!

Heeft je website wel Analytics maar is deze nog niet gekoppeld met het Google account waarmee je bent ingelogd?

Voeg dan het e-mailadres van je nieuwe Google account toe in het Google Analytics account.

Wanneer het Google Analytics account is gekoppeld met de juiste website, kan je Search Console in een paar klikken verifiëren.

Zie onderstaande afbeelding hoe dat precies moet!

Verifiëren via Google Analytics

Eitje hè!?

Je website is nu één keer toegevoegd in Search Console.

Als je linksboven op ‘Search Console’ klikt, kan je precies zien welke variant van je website is toegevoegd (http, https, www en non-www).

Nu is het aan jou om de andere drie varianten van je website ook te verifiëren middels Google Analytics.

Succes!

Recente blogs

21 september 2018
Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Zo verzamel je je eerste 1000 nieuwsbrief abonnees

Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat: social media is een standaard onderdeel in het dagelijks leven van veel Nederlanders. Het is dan ook verleidelijk om daar al je tijd in te steken. Hoewel social media een essentieel onderdeel is van de marketingstrategie, is e-mail het kanaal waar je je volgers doelgericht en persoonlijk kunt aanspreken. E-mailmarketing is dus nog lang niet dood. Integendeel, een e-maillijst is essentieel. Waarom? Je leest het hier!
18 september 2018
JPG vs PNG

JPG vs. PNG. Welke extensie is beter voor het uploaden van foto’s naar je website vanuit SEO oogpunt?

Mooie afbeelding gemaakt voor op je website? Maar weet je niet of je ‘m nu als .png of .jpg moet opslaan? Gebruik je ook altijd dezelfde extensie, omdat je eigenlijk niet weet welk formaat wanneer het beste is? De bestandextensie heeft invloed op je SEO prestaties. Hoog tijd om duidelijkheid te scheppen dus!’
12 september 2018
Wat is een Google post?

Wat is een Google Post en hoe kan jij als ondernemer die inzetten?

Met Google Posts kan je berichten, aanbiedingen, evenementen en producten direct zichtbaar maken binnen je Google Mijn Bedrijf pagina en dus binnen de zoekresultaten van Google. De functionaliteit werd in 2017 geïntroduceerd, maar er zijn weinig ondernemers die Google Posts daadwerkelijk inzetten. En dat is een gemiste kans, want een goed gevuld Google Mijn Bedrijf profiel behoort tot één van de meest belangrijke factoren van de lokale vindbaarheid van jouw onderneming.
3 september 2018
5 manieren om te achterhalen hoe hoog jij in google staat

5 manieren om te achterhalen hoe hoog jij in Google staat!

Een hoge positie is van belang wanneer je meer omzet uit je online activiteiten wilt halen, maar weet jij eigenlijk wel op welke positie je staat? Sta je op plek 1, plek 2 of misschien wel plek 15 op pagina 2? Ik presenteer je 5 manier jij op adequate manier kunt achterhalen hoe hoog jij echt in de zoekmachines scoort!

Laat je e-mailadres achter en wij houden jou op de hoogte!

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *