WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
handleiding search console aanmaken en website toevoegen

Handleiding: Google Search Google aanmaken en je website juist toevoegen

Wil je dat je nieuw geschreven pagina’s meteen in de zoekresultaten komen staan en wil je meteen weten wanneer je website een penalty heeft gekregen van Google?

Dan is Google Search Console jouw mannetje.

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden.

Oftewel: je kan er precies zien wanneer er iets goed of fout gaat.

Je kunt daar dan op anticiperen om te zorgen dat jouw website nog beter gevonden wordt en je concurrenten verslaat.

En om die reden is de Search Console een cruciale tool die je moet gebruiken als je aan de slag gaat met jouw online aanwezigheid!

Tool gif

Wat kan je allemaal met Google Search Console?

Met Search Console kan je veel.

De tool van Google heeft wel zeker 20 functionaliteiten.

Te veel om op te noemen, eigenlijk.

Daarom staan de belangrijkste hieronder.

Met Google Search Console kun je …

  • de links naar je website bekijken;
  • de interne linkstructuur zien;
  • de indexeringsstatus van je website bekijken;
  • de geblokkeerde bronnen achterhalen;
  • crawlfouten zien;
  • je nieuw geschreven pagina’s toevoegen aan de zoekresultaten van Google;
  • de robots.txt testen;
  • de sitemap (plattegrond van je website) toevoegen (Daar heb ik een blog over geschreven);
  • zien hoe goed je website presteert in de zoekresultaten (aantal klikken, vertoningen en je gemiddelde positie).

Zoals je kunt zien, kun je met Google Search Console erg veel.

En omdat de tool zo krachtig is, adviseer ik je om er vandaag nog mee aan de slag te gaan.

Daarvoor moet je wel eerst even een account aanmaken.

Ik zal je er bij helpen.

Google Search Console mogelijkheden

Hoe maak ik een Search Console account aan?

Voordat je een Search Console account kan aanmaken moet je eerst een Google account hebben.

Het aanmaken van een Google account is dus stap 1 en kan je hier doen!

Zodra je het Google account hebt aangemaakt, ga je naar de website van Google Search Console.

Die vind je hier!

Klik rechtsboven op inloggen en log vervolgens in met je Google account.

Als het goed is, zie je dan onderstaand scherm:

Google Search Console schermHoe voeg ik mijn website juist toe in Google Search Console?

Nu wordt het iets technischer, dus let goed op!

Jouw website gaan we nu toevoegen in je Search Console account.

En dit moeten we eigenlijk vier keer doen.

Nu hoor ik je denken: waarom moet de website 4 keer worden toegevoegd?

Dat heeft de volgende redenen.

Elke website kan vier varianten hebben.

Namelijk:

  • https://www.jouwwebsite.nl
  • http://www.jouwwebsite.nl
  • https://jouwwebsite.nl
  • http://jouwwebsite.nl

Elke variant moet voor Google inzichtelijk zijn, want dat komt je vindbaarheid ten goede.

Op het moment dat er iets fout gaat in Search Console of op je website, dan kan jij meteen achterhalen waar het vandaan komt.

Het juist toevoegen van je website (via de snelste en makkelijkste methode) laat ik in onderstaande video zien.

De video laat het je goed zien, maar ik heb het ook nog even voor je uitgeschreven.

In Search Console moet je de URL van je website intypen en vervolgens op ‘Een property toevoegen’ klikken.

Dat ziet er zo uit:

Property toevoegen Search Console

Aangezien je met Search Console best wat aanpassingen kan doen, laat Google het zonder verificatie niet toe om een account toe te voegen.

Het verifiëren van je website kan op vier manieren.

Drie daarvan zijn voor nu wat te technisch, dus sla ik die even over en gaan we meteen door naar de makkelijkste manier: het verifiëren via Google Analytics.

Wanneer deze optie niet onder het kopje ‘Aanbevolen methode’ staat, kijk je even onder het kopje ‘Alternatieve methoden’.

Om je website te verifiëren via Google Analytics hoef je er alleen voor te zorgen dat het Analytics account dat aan je website gekoppeld is, ook gekoppeld is met het Google account waar je op bent ingelogd.

Heeft je website nog geen Google Analytics?

Ook daar heb ik een blog over geschreven!

Heeft je website wel Analytics maar is deze nog niet gekoppeld met het Google account waarmee je bent ingelogd?

Voeg dan het e-mailadres van je nieuwe Google account toe in het Google Analytics account.

Wanneer het Google Analytics account is gekoppeld met de juiste website, kan je Search Console in een paar klikken verifiëren.

Zie onderstaande afbeelding hoe dat precies moet!

Verifiëren via Google Analytics

Eitje hè!?

Je website is nu één keer toegevoegd in Search Console.

Als je linksboven op ‘Search Console’ klikt, kan je precies zien welke variant van je website is toegevoegd (http, https, www en non-www).

Nu is het aan jou om de andere drie varianten van je website ook te verifiëren middels Google Analytics.

Succes!

Recente blogs

9 november 2018
Alle informatie over linkbuilding

Wat is linkbuilding? [Alles omvattend artikel voor de ondernemer]

Linkbuilding is het beheren, aanmaken, aanvragen en verwijderen van (slechte) links om invloed uit te oefenen op je positie binnen de zoekmachines. Oftewel: linkbuilding is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie waarmee je hogere posities kan behalen. De afgelopen maanden kreeg ik van klanten vaak de vraag: wat is dat nou, dat linkbuilding? Daarom heb ik dit artikel geschreven. Om jou alle ins-and-outs te vertellen over linkbuilding en om ze heel concreet te maken. Zodat jij precies wat je kan doen, of zodat je precies weet wat ik voor je doe.
5 november 2018
Maak je website klaar voor de buitenlandse markten

Maak jouw website klaar voor buitenlandse markten

Als je bedrijf in ons land goed loopt, is het logisch dat je een keer je mogelijkheden gaat bekijken om je eventueel op een buitenlandse markt te gaan richten. In dat geval is het cruciaal dat je website aansluit bij deze markt en het betreffende land. Dit kan je natuurlijk zelf doen mits je hier de talenkennis voor hebt, maar de meeste ondernemers spreken niet vloeiend twee talen of hebben simpelweg de tijd niet. In dat geval is het handig om een vertaalbureau erbij te betrekken. Wij gaan je uitleggen waarom!
30 oktober 2018
Pagina niet gevonden: 404 errors oplossen

Pagina niet gevonden: 404 errors oplossen

De gevreesde 404: pagina niet gevonden. Met een beetje gevulde website ontkom je er haast niet aan. Mensen zien de 404-pagina wanneer ze op een pagina komen met een URL die niet bestaat. Zoekmachines vinden het vervelend wanneer de pagina niet gevonden wordt. Je levert dan simpelweg geen goede gebruikservaring en daar zal Google je voor bestraffen. Maar gelukkig kun je er wat aan doen.
23 oktober 2018
De ideale lengte van posts en berichten op social media

De ideale lengte van posts en berichten op social media

Hoeveel ruimte heb je voor een Facebook Ad om potentiële klanten te overtuigen? Hoeveel hashtags moet je gebruiken om op Instagram gevonden te worden? Die vragen kun je beantwoorden aan de hand van de lengte van het bericht. Oftewel, hoeveel tekens je spendeert aan het overbrengen van je boodschap. Ieder platform heeft zo haar eigen richtlijnen voor de ideale lengte. Daarom geven we je in de rest van dit blog praktisch advies waarmee je meer bereik én engagement kunt behalen met je social media posts op de platformen: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest en YouTube.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *